Diæter og autisme

Der præsenteres ofte nye diæter i medierne og mennesker, der kalder sig ernæringseksperter, går ud i medierne med de vise sten om, hvordan alskens sygdomme og tilstande ligefrem kan ”helbredes”, hvis ”bare” man lever efter de, som oftest, gennemgribende kostregler, som de opstiller.

Men hvad er op og ned i den sammenhæng?

Der foreligger ikke evidens for, at de her moderne diæter har nogen positiv indvirkning på fx autisme. Det er første grund til, at jeg personligt ville være tilbageholdende med at kaste mig ud i et diæt-eksperiment.

En anden grund er, at det at skulle følge de som tidligere nævnt gennemgribende kostvaner ofte indebærer udelukkelse af bestemte madvarer. Det kan fx være madvarer, der indeholder gluten og kasein. Sådanne diæter er tidskrævende og dyre.

Der udover betyder madens form, farve og konsistens rigtig meget for mange mennesker med autisme. Lige som mange har en anderledes smags- og lugtesans. De kan fx være hypersensitive overfor lugte, som andre slet ikke opfanger. Det samme kan gøre sig gældende med smagssansen. Disse faktorer kan også besværliggøre udelukkelse af madvarer, som vedkommende måske gerne vil spise.

En sidste grund, jeg vil tage med her, er, at en gennemgribende diæt vil skabe yderligere udskillelse i forhold til andre mennesker, og derved vil man skabe en unødig opmærksomhed, som den enkelte sandsynligvis ikke ønsker.

Frem for at kaste sig ud i besværlige diæter er det min anbefaling, at man lever efter de officielle kostråd. Kostrådene er mange, og det kan være svært at opfylde alle råd. Det gælder for alle mennesker, men især hvis man er udfordret med en autismespektrumforstyrrelse.

kostråd, autisme, autismespektrumforstyrrelser
De officielle kostråd

Hvad skal vi bruge kostrådene til?

Vi skal bruge kostrådene som en rettesnor til at få en sund balance i, hvad vi spiser og drikker i hverdagen. Hvis vi følger kostrådene vil vores krop få dækket behovet for vitaminer og mineraler og andre vigtige næringsstoffer. De vil hjælpe os til at holde en sund vægt og forebygge forskellige livsstilssygdomme som fx hjertekar-sygdomme, type 2 diabetes og visse kræfttyper.

Fortvivl ikke, hvis du ikke lever op til kostrådene. Lidt har også ret. Brug kostrådene som den rettesnor de er. Hvis der er behov for og overskud til at arbejde med dele af kostrådene, så er det min anbefaling at sætte ind det sted, hvor der er størst chance for succes. Det er også selvom, det måske ”kun” virker som en lille forbedring. Jo mindre justering jo større er chancen for succes. Når justeringen er indarbejdet og accepteret kan du arbejde med en ny justering, når der er overskud til det. På den måde fremmer du sundheden på en god og holdbar måde.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s